Still Life with Bunch of Aspargus
1880 | ÉDOUARD MANET (Paris 1832 – 1883 Paris)
On the Insignificance of the Subject Matter
One can almost hear them: the stalks of the asparagus on their bed of green leaves as they rubbed together. For they are fresh, and have evidently just been cut. And with that the asparagus has been brought into the kitchen, bundled up by means of two birch switches, and is lying now on the table waiting to be prepared. But not before Manet swiftly immortalised it.
Manet regarded still lifes as finger exercises. They were always very simple in construction and far removed from the complicated arrangements of the 17th century Flemings and Dutch with their love of the ornate. A sliced ham on a plate with the knife lying in front, a single melon, three apples or four mandarins – that was enough for a painting. He was no specialist when it came to the art of still lifes, because he chiefly painted people. But naturally here, as everywhere, he was a virtuoso. In his hands the paltriness and lowliness of the subject matter was transformed into a treasure of colour. The lengths of asparagus have not been made to correspond to nature, but pieced together out of a wide array of whitish-yellow hues, with a few streaks of violet mixed in. These stripes lead into the equally subtle colouring of the mauve asparagus tips with their sprinkling of green. The leaves beneath reveal greys of every cast, from pale yellowish-grey to heavy shades of bluish-green. And finally the tabletop – which, as always in old-fashioned kitchens, must be envisaged with a good coat of white oil paint – comprises a whole spectrum of whitish shades of grey that merge with the violet reflection of the asparagus tips. It is clear that colour was one of Manet’s strong points.
Oil on canvas, 46 × 55 cm
Loan from the Kuratorium and Förderergesellschaft Wallraf-Richartz-Museum/
Museum Ludwig e.V., with support of the State of North Rhine-Westphalia and the City of Cologne
WRM Dep. 318
Einblicke in die restauratorischen und konservatorischen Maßnahmen
Als am 12. Mai 2014 Gerrit van Honthorsts großformatiges Gemälde „Anbetung der Hirten“ zur genaueren Prüfung des Erhaltungszustandes in die hauseigene Abteilung für Kunsttechnologie und Restaurierung gebracht wurde, kam mit einer ungeahnten Entdeckung ein Stein ins Rollen.
Zeigte sich doch am oberen Rand überraschender Weise ein ca. 12,5, cm hoher Streifen der bemalten Leinwand, der auf die Rückseite des Keilriemens umgeschlagen war.
Das Bildformat war also um ein beträchtliches Stück in der Höhe verkürzt worden.
Zustand des Gemäldes vor der Restaurierung im verkürzten Format mit ehemaligem Zierrahmen
Rückseite des Gemäldes mit sichtbarem Umschlag der bemalten Leinwand auf der Keilrahmenrückseite.
Rechts ein Detail mit erkennbarer Körperbindung des blau gestreiften Gewebes.
Zustand des Gemäldes im Originalformat nach der Restaurierung durch Robert Hieronymi im Jahr 1940.
Foto von 1946 mit erkennbaren Laufspuren aufgrund eines Wasserschadens.
Kartierung des blauen Streifenmusters und aller Maße der insgesamt drei Gewebeteile, aus denen sich der textile Bildträger zusammensetzt.
Detail aus: Jan Steen, Amnon und Thamar (WRM 2536) mit blau gestreifter Matratze, deren Muster der Leinwand von Honthorsts „Anbetung der Hirten“ gleicht.
Röntgenbild, Gesamtaufnahme.