Resting Girl (Marie-Louise O’Murphy)
1751 | FRANÇOIS BOUCHER (Paris 1703 – 1770 Paris)
Lazy Afternoon
The name of the model who has made herself comfortable here on the sofa has been given to us by no lesser person than Casa-nova. She was Marie-Louise O’Murphy, born in 1737, who had begun work as a seamstress in Paris. The painter Boucher must have discovered her in 1751, because from then on she was employed as his model. Later she became the mistress of Louis XV.
Lying on her stomach with her legs gracefully bent, the naked girl is shown on a couch covered with a sumptuously patterned yellow fabric. This choice piece of furniture must have stood in the boudoir of one of the aristocratic palaces in Paris, leaving the pressing question as to whether the girl really came from there. She is looking with interest over the backrest of the couch, out of the picture. And if the viewer wonders what it is she is looking at, the picture’s intention has been achieved, because it is meant to awaken, not satisfy, our curiosity. This maintains the tension. Boucher did two versions of this motif. The other one is in the keeping of the Alte Pinakothek in Munich. And one of the two, although it is uncertain which, was actually bought from the painter by the Marquise de Pompadour.
Oil on canvas, 59.5 x 73.5 cm
Acquired 1941
WRM 2639
Einblicke in die restauratorischen und konservatorischen Maßnahmen
Als am 12. Mai 2014 Gerrit van Honthorsts großformatiges Gemälde „Anbetung der Hirten“ zur genaueren Prüfung des Erhaltungszustandes in die hauseigene Abteilung für Kunsttechnologie und Restaurierung gebracht wurde, kam mit einer ungeahnten Entdeckung ein Stein ins Rollen.
Zeigte sich doch am oberen Rand überraschender Weise ein ca. 12,5, cm hoher Streifen der bemalten Leinwand, der auf die Rückseite des Keilriemens umgeschlagen war.
Das Bildformat war also um ein beträchtliches Stück in der Höhe verkürzt worden.
Zustand des Gemäldes vor der Restaurierung im verkürzten Format mit ehemaligem Zierrahmen
Rückseite des Gemäldes mit sichtbarem Umschlag der bemalten Leinwand auf der Keilrahmenrückseite.
Rechts ein Detail mit erkennbarer Körperbindung des blau gestreiften Gewebes.
Zustand des Gemäldes im Originalformat nach der Restaurierung durch Robert Hieronymi im Jahr 1940.
Foto von 1946 mit erkennbaren Laufspuren aufgrund eines Wasserschadens.
Kartierung des blauen Streifenmusters und aller Maße der insgesamt drei Gewebeteile, aus denen sich der textile Bildträger zusammensetzt.
Detail aus: Jan Steen, Amnon und Thamar (WRM 2536) mit blau gestreifter Matratze, deren Muster der Leinwand von Honthorsts „Anbetung der Hirten“ gleicht.
Röntgenbild, Gesamtaufnahme.