Self-Portrait in a Circle of Friends at Mantua
1602/1604 | PETER PAUL RUBENS (Siegen 1577 – 1640 Antwerp)
Philosophical Image of Friendship
Rubens’ first known self-portrait. Glancing over his shoulder – capturing both a lively moment and the symbolism of artistic genius – the painter invites us into a noble circle of gentlemen. The Ponte di San Giorgio leading from the centre to the background shows that the location is the Palazzo Ducale in Mantua, northern Italy, where the 23 year-old painter had been called to the court of Duke Vincenzo Gonzaga. Sadly only two of the figures have so far been identified with certainty. On the left behind Rubens stands his brother Philip, to whom he was close. In profile on the right is their mutual teacher and mentor Justus Lipsius, a prominent philosopher from Leuven. Amidst the political and religious conflicts of the time, his neo-stoic attitude offered a non-demoninational moral and ethical code, to which Rubens also adhered throughout his life.
Lipsius never actually went to Mantua. So Rubens is seemingly depicting a spiritual, rather than actual fellowship. This is suggested too by the eyes of the men, looking in different directions, and the sense that they are unconnected, apart from the friendly gesture of the hand on Ruben’s arm. For many years it was thought that this figure was the Mantuan court painter Frans Pourbus II, while others suggested the astronomer Galileo Galilei. The evening sky reflects their intellectual preoccupations. The night was considered the best time for studying and contemplation. The young Rubens depicts himself proudly among this intellectual circle. A painted friendship album?
Oil on canvas, 77.5 x 101 cm
On loan from the German Federal Republic, 1961
WRM Dep. 248
Einblicke in die restauratorischen und konservatorischen Maßnahmen
Als am 12. Mai 2014 Gerrit van Honthorsts großformatiges Gemälde „Anbetung der Hirten“ zur genaueren Prüfung des Erhaltungszustandes in die hauseigene Abteilung für Kunsttechnologie und Restaurierung gebracht wurde, kam mit einer ungeahnten Entdeckung ein Stein ins Rollen.
Zeigte sich doch am oberen Rand überraschender Weise ein ca. 12,5, cm hoher Streifen der bemalten Leinwand, der auf die Rückseite des Keilriemens umgeschlagen war.
Das Bildformat war also um ein beträchtliches Stück in der Höhe verkürzt worden.
Zustand des Gemäldes vor der Restaurierung im verkürzten Format mit ehemaligem Zierrahmen
Rückseite des Gemäldes mit sichtbarem Umschlag der bemalten Leinwand auf der Keilrahmenrückseite.
Rechts ein Detail mit erkennbarer Körperbindung des blau gestreiften Gewebes.
Zustand des Gemäldes im Originalformat nach der Restaurierung durch Robert Hieronymi im Jahr 1940.
Foto von 1946 mit erkennbaren Laufspuren aufgrund eines Wasserschadens.
Kartierung des blauen Streifenmusters und aller Maße der insgesamt drei Gewebeteile, aus denen sich der textile Bildträger zusammensetzt.
Detail aus: Jan Steen, Amnon und Thamar (WRM 2536) mit blau gestreifter Matratze, deren Muster der Leinwand von Honthorsts „Anbetung der Hirten“ gleicht.
Röntgenbild, Gesamtaufnahme.